Fleksitarianizm – najlepsza dieta świata?

Fleksitarianizm to model żywieniowy oparty na zasadach diety wegetariańskiej, dopuszczający jednak okazjonalne spożycie mięsa. Dosłownie oznacza elastyczny wegetarianizm, a pojęcie fleksitarianizmu stosuje się zamiennie z semiwegetarianizmem. Myślę, że fleksitarianizm to coś więcej niż dieta – skłaniałabym się bardziej ku stylowi życia, zazębiającemu się z wysoką świadomością konsumenta zarówno zdrowotną, jak i ekologiczną, dlatego że ograniczenie mięsa w diecie niesie korzyść zarówno naszemu zdrowiu, jak i planecie. Warto wiedzieć, że fleksitarianizm w rankingu najzdrowszych diet świata przeprowadzonym w 2020 roku, uzyskał ex aequo z dietą DASH 2 miejsce, zaraz za dietą śródziemnomorską.

Jakie są założenia diety?

Fleksitarianizm dopuszcza spożycie do 1-2 porcji mięsa tygodniowo, jednak dieta flexi opiera się na:

  • jedzeniu dużych ilości warzyw i owoców, w tym warzyw strączkowych
  • spożywaniu pełnoziarnistych produktów zbożowych
  • wybieraniu orzechów i zdrowych tłuszczów roślinnych, jako główne źródło tłuszczu
  • w ograniczonej ilości także jedzeniu nabiału, ryb i jaj.

Jaki są zalety diety fleksitariańskiej?

  • jest wygodna i elastyczna – pozwala na drobne odstępstwa od diety w postaci mięsnego dania np. na uroczystościach rodzinnych
  • jest dietą bezpieczną, bo nie eliminuje żadnego ważnego składnika pokarmowego i jest zgodna z zasadami najzdrowszych diet świata – diety śródziemnomorskiej i DASH
  • łatwo ją wprowadzić i utrzymać – nie należy do diet restrykcyjnych i opiera się na produktach powszechnie dostępnych i niedrogich
  • ma charakter diety przeciwzapalnej, czyli jest dietą bardzo korzystną dla osób z chorobami o podłożu zapalnym np. endometriozy, PCOS
  • jest zwyczajnie zdrową dietą, zwłaszcza w profilaktyce chorób dietozależnych i cywilizacyjnych:
    • cukrzycy typu 2
    • PCOS, problemów z płodnością
    • hipercholesterolemii
    • chorób sercowo-naczyniowych
    • nadwagi i otyłości
    • nowotworów
  • jest dietą korzystna dla zdrowia jelit i sprzyja namnażaniu dobrych bakterii w jelitach
  • pomaga chronić środowisko dzięki ograniczeniu spożycia mięsa – według ONZ 14 % emisji gazów cieplarnianych pochodzi właśnie z hodowli zwierząt!

Dlaczego warto ograniczyć mięso w diecie?

Dla zdrowia własnego.

W 2015 roku WHO, czyli Światowa Organizacja Zdrowia uznała mięso przetworzone za rakotwórcze dla ludzi, a mięso czerwone za prawdopodobnie rakotwórcze. Co więcej, uznano że spożywanie ok. 50 g  przetworzonego mięsa dziennie, co oznacza ok. 2-3 plasterki szynki, może zwiększać ryzyko raka jelita grubego o 18%.

Mięso przetworzone to:

  • mięso poddane obróbce technologicznej tj. mięso wędzone, solone, suszone czy konserwowane w inny sposób
  • przykłady: boczek, kiełbasy, wędliny, pasztety, parówki, szynka, salami, pepperoni.

Mięso czerwone to:

  • wieprzowina, wołowina, cielęcina, konina, baranina, jagnięcina, koźlina oraz dziczyzna – może być mrożone i mielone
  • mięso niepoddane obróbce technologicznej tj. soleniu, wędzeniu itp.

Poza sugerowanym rakotwórczym działaniem mięsa, należy pamiętać, że mięso czerwone jest źródłem tłuszczów nasyconych tłuszczów typu trans, które zaleca się ograniczyć w diecie do minimum, z uwagi na działanie prozapalne. Co więcej, tłuszczom trans przypisuje się też działanie rakotwórcze, a spożycie obu rodzajów tłuszczów powiązano z częstszym występowaniem chorób serca, cukrzycy i otyłości.

Dla zdrowia planety.

Ograniczenie mięsa w diecie to działanie proekologiczne. ONZ podaje, że 14 % emisji gazów cieplarnianych  pochodzi właśnie z hodowli zwierząt! Co więcej, przyczynia się do większego wylesiania terenów i wykorzystania powierzchni ziemi oraz większego zużycia wody.

Czy wiesz, że wyprodukowanie 1 kg wołowiny wiąże się z emisją 26 kg CO2?

Mięso w diecie fleksitariańskiej możesz zamienić:

  • roślinami strączkowymi: ciecierzycą, soczewicą, bobem, grochem, fasolą, czy soją,
  • tofu, tempehem,
  • chudym nabiałem i jajkami,
  • rybami.

Dieta fleksitariańska to wiele korzyści dla zdrowia i środowiska, ale też elastyczność i stosunkowa łatwość wprowadzenia oraz utrzymania. Jak tu się nie pisać na taką nie rygorystyczną, super zdrową dietę? Bądź flexi razem ze mną!

 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *