Dieta, mikrobiota jelitowa a stan zapalny

Pewnie wiesz, że nasz przewód pokarmowy zasiedlany jest przez zespół drobnoustrojów tworzący tzw. mikrobiotę jelitową, którą w 90% stanowią bakterie, głównie z typu Firmicutes i Bacteroidetes. Łączna waga mikrobioty układu pokarmowego to ok. 2 kg!
To jakie bakterie zasiedlają naszej jelita w dużej mierze jest cechą indywidualną. Szacuje się, że 35% opisanych gatunków bakterii przewodu pokarmowego jest wspólnych, a ok. 65% jest cechą indywidualną. Czyli w dużej mierze to my mamy wpływ na to, jakie bakterie zasiedlają nasz przewód pokarmowy.
Na skład mikrobioty jelitowej wpływa m.in. rodzaj porodu, sposób karmienia noworodka, stres, miejsce zamieszkania, przyjmowane leki – zwłaszcza antybiotykoterapia, IPP stosowane w chorobie refluksowej, czy leki przeciwzapalne określane jako NLPZ. No i dieta.
Jak kształtować zdrową mikrobiotę jelitową?
• stosuj zdrową, zbilansowaną dietę
• uwzględnij w diecie prebiotyki – produkty obfitujące w błonnik
• uwzględniaj żywność zawierającą żywe kultury bakterii – kiszonki, kefiry, jogurty
• rozważ